Mijn 1ste vraag in de Gemeenteraad Gent
"De wijk Muide-Meulestede lijkt nog steeds in een lockdown, ook al ligt de coronaperiode al een tijdje achter ons. Alle buurtbewoners, waaronder ikzelf, zijn het verkeersinfarct zo beu als koude pap. Elke dag, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, staan duizenden auto’s in een kilometerslange sliert. Enerzijds in de richting van de stad vanaf het rondpunt aan de Weba tot over de Muidebrug aan de Voormuide, en anderzijds, vanaf dat zelfde punt, in de richting van Evergem over de Meulestedebrug. Niet alleen geraak je amper met de auto van het schiereiland, je moet ook uitgekiende strategieën bedenken of aan time management doen als je de auto wil of moet gebruiken om naar je werk te gaan of om boodschappen te doen. Maar ook als je de bus neemt, sta je makkelijk een half uur tot een uur per dag in de file. En ook voor de fietsers is het een ramp. Ik merk elke dag hoe je moet laveren tussen de vele wagens die op een veel te smalle weg op de Voormuide geperst staan. Maar ook voor de voetgangers en de wijkbewoners in het algemeen, is de impact op onze gezondheid nefast. De luchtkwaliteit is door deze immense files enorm slecht en dit gezondheidsrisico dringt onze huiskamers binnen. Daarom kijken vele mensen uit onze wijk enorm uit naar het licht aan het einde van de tunnel, of ik bedoel, aan het einde van de werken van onze 2 bruggen.
Mijn concrete vragen voor Schepen Joris Vandenbroucke:
- Wat is de timing van het einde van de werken van de Meulestedebrug en ook van de Verapazbrug, die een oplossing moeten bieden voor deze mobiliteitsproblemen?
- En bij uitbreiding: er is ook al een tijdje sprake van het verleggen van het verkeer van de New Orleansstraat naar de Port Arthurlaan. Wat is daar de timing van?"
(antwoord van de Schepen post ik onder de foto)
Antwoord van Schepen Joris Vandenbroucke:
1. Wat is de timing van het einde van de werken van de Meulestedebrug en ook van de Verapazbrug, die een oplossing moeten bieden voor deze mobiliteitsproblemen?
Voor beide dossiers is de wegbeheerder AWV gezien deze zich situeren op wegenis van het gewest. Info met betrekking tot de werken zijn terug te vinden op de website: op https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe-verapazbrug-verbindt-muidelaan-en-afrikalaan/timing-en-fasering en https://www.vlaamsewaterweg.be/gent-nieuwe-meulestedebrug#update_meulestedebrug
Voor de Meulestedebrug lezen we: 'De werken voor de bouw van de zuidelijke brughelft zijn bezig. De komst van de nieuwe zuidelijke brug is in de zomer van 2025 voorzien.
In het najaar 2025 zal de noordelijke helft, die vandaag open is, worden afgesloten om de technisch ruimte onder de zuidelijke brug te plaatsen. Op dat moment zal de zuidelijke brughelft open zijn. Noordelijke én zuidelijke brug zullen beiden toegankelijk zijn vanaf eind 2025.
Eind 2025 gaat ook het kruispunt aan de Wondelgemkaai terug open. Dan kan ook het kruispunt Zeeschipstraat/Pantserschipstraat definitief worden afgewerkt. Het einde van alle werken en tijdelijke verkeersmaatregelen blijft voorzien in het voorjaar 2026.
Wat de Verapazbrug betreft: De noordelijke brughelft van de Verapazbrug zal voor deze zomer 2025 in gebruik worden genomen, de volledige brug zal worden opengesteld voor het verkeer tegen oktober/november 2025.
2. En bij uitbreiding: er is ook al een tijdje sprake van het verleggen van het verkeer van de New Orleansstraat naar de Port Arthurlaan. Wat is daar de timing van?
De essentie van dit project is de leefbaarheid in Muide-Meulestede fors verbeteren door het doorgaand verkeer en het bestemmingsverkeer voor de bedrijven te verleggen van de New Orleansstraat baar de Port Arthurlaan.
De intentieovereenkomst hiervoor werd op basis van een eerste schetsontwerp onderschreven door alle betrokken overheden.
Om dit project te realiseren is nog veel studiewerk nodig waartoe een samenwerkingsovereenkomst gesloten moet worden tussen de Stad Gent, Farys, het Agentschap Wegen en Verkeer en North Sea Port. We hiervoor op 2026.
Vervolgens wordt de studieopdracht “trajectverlegging New Orleansstraat/Port Arthurlaan” opgestart en uitgevoerd in 2027. De resultaten daarvan worden omgezet in een omgevingsvergunning waarna de werken worden aanbesteed.
Dat gebeurt dan in 2028 en 2029. In 2030 gaat dan hopelijk de schop in de grond. Wellicht zal deze werf enkele jaren duren.
Meer info vind je op => https://stad.gent/nl/plannen-en-projecten/project-verkeer-verleggen-van-new-orleansstraat-naar-port-arthurlaan#:~:text=Het%20verkeer%20rijdt%20momenteel%20via,bereikbaarheid%20van%20de%20bedrijven%20gewaarborgd